Skicka vidare - Varm smörgåstårta



Som jag berättat om tidigare är jag med i en "receptlek" som heter "Skicka vidare". Det går ut på att man först och främst anmäler sitt intresse, sedan görs en lista upp där den som står överst på listan börjar med att skicka ett recept till den som står andren på listan. Den personen ska tillaga receptet, ta bilder och lägga ut på sin blogg. Sedan skickar den personen vidare ett recept till nästa i listan osv osv.....

Jag fick detta recept av Ingela som har Pinglans matblogg och receptet löd:

Varm smörgåstårta

2 st hönökakor
smör

Första fyllningen:
1 dl creme fraiche
½ dl chilisås
1 röd paprika
1 tsk tacokrydda (jag gjorde min egen bestående av spiskummin, paprikapulver, cayennepeppar, chiliflakes, svartpeppar, salt)
1½ dl riven ost

Andra fyllningen:
2 msk olivolja
2 msk chilisås
2 msk tomatpuré
10 st oliver
basilika (jag använde torkad)
1 dl riven ost

Garnering:
ca 3 st tomater
75 g fetaost
100 g salami
50 g rökt skinka
½ tärnad röd paprika
3 soltorkade tomater i bitar
1½ dl riven ost
10 st oliver
2 tsk pizzakrydda dvs oregano, basilika och mejram

Bred smör på den understa hönökaksskivan. Bred över blandningen gjord på creme fraiche och chilisås. Hacka paprikan och strö över den, häll över tacokryddan och riven ost.


Bred smör på den andra hönökaksskivan, båda sidor, lägg den över den första skivan. Bred över andra fyllningen bestående av olja, chilisås, tomatpuré och hackade oliver. Strö över riven ost.

Garnera med tomater i skivor, fetaost i skivor, salamin och skinkan, soltorkade tomater, tärnad paprika och den rivna osten, avsluta med oliverna.



In i ugnen på 200 grader ca 20 min.

Smörgåstårtan blev väldigt god, dom soltorkade tomaterna blev dock lite brända så jag rekomenderar att lägga dom under skinkan. Vi åt den till lunch, kan även tänka mig att den är god som tex fredagsmys med ett glas rött till ☺.
Kommer absolut att göra den igen!!



Jag kommer nu att skicka vidare ett recept till Åsa som har bloggen "Hemma i radhuslängan".
Så håll nu utkik på hennes blogg för att se vad hon får för smarrigt att tillaga!!

Kommentarer

  1. Oj, vad gott det ser ut. Det var väldigt länge sedan jag gjorde den här tårtan, så det kanske är dag snart igen. Kommer att hålla utkik på vad du har skickat för recept!
    /Pinglan

    SvaraRadera
  2. Så passande att du fick ett recept med Hönökaka! Simmade du över och hämtade äkta vara ;-) Kram Mimmi

    SvaraRadera
  3. Pinglan, ja, den blev mycket smarrig!

    Mamma Mimmi, ha, ha, nej, hade ingen lust att simma idag så det blev affären :-)

    SvaraRadera
  4. Det här recept på varm smörgåstårta verkar mycket trevligare än de recept jag tidigare stött på. Detta kommer iaf vi testa någon fredag när vi myser ;-)

    SvaraRadera
  5. Läste om den leken på en annan blogg, låter spännande och den där smörgåstårtan ser jättegod ut!

    SvaraRadera
  6. Det är så kul att följa er och se vad ni får för spännande recept. Detta lät ju riktigt gott!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar