Pumpasoppa med Butternut Squash


Känns riktigt skönt nu att få börja laga "vanlig" mat igen efter all jul och nyårsmat. Till lunch idag så gjorde jag en soppa gjord på Butternut squash som ju har blivit en stor favorit hos mig. Jag har tidigare tillagat den i ugnen som tillbehör till kött men idag blev det som sagt en soppa.



Ingredienser för ca 4 port:
1 st butternut squash
1 liten gul lök
3 dl grönsaksbuljong
2 dl matlagningsgrädde
flingsalt
svartpeppar
olivolja
spiskummin
chiliflakes
ädelost



Börja med att dela pumpan i två delar och gröp ur kärnorna. Häll lite olivolja över delarna och strö över flingsalt, lägg i en ugnsform, in i ugnen på 200 grader i 40 min.
Gröp ur köttet ur pumpan och lägg åt sidan. Hacka den gula löken och fräs i en kastrull i olivolja. Tillsätt pumpaköttet, salta och peppra och krydda med ca 1 tsk spiskummin och några chiliflakes, fräs på litegrann, häll över buljongen, låt koka ca 10 min. Tillsätt matlagningsgrädden och en bit ädelost (kan hoppas över). Värm upp och servera i skålar. Jag bottnade mina skålar med små bitar av Ridderheims vedrökta revbensspjäll som jag hade framme i kylen, riktigt gott med den rökta smaken till soppan men man kan såklart hoppa över det också om man vill.

Kommentarer

  1. åååh, tack för tipset. Snor receptet genast. Vi har två ståendes i köket utan att ha vetat vad som ska göras av dessa. Tack! Länkar till din blogg om jag lägger in receptet på bloggen, om det är okay.

    SvaraRadera
  2. Alltid kul att kunna hjälpa någon :-)Helt ok att länka! Det är väldigt gott att äta dom som dom är efter dom varit i ugnen.

    SvaraRadera
  3. Med risk för att bli tjatig, jag har säkert sagt det förrut, men butternutsquasch är verkligen den godaste pumpan/vintersquaschen. Synd att den är så svår att odla själv!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  4. Fröken Dill: jag håller med dig, Butternut Squash är supergott. Har aldrig gett mig på att odla den, har du? Tänkte att det skulle gå att spara kärnorna ifrån squashen och så dom, vad tror du om det?
    Har hittat en sort hos Impecta fröer som heter Cucurbita moschata "Waltham Butternut", tänkte testa den också.

    SvaraRadera
  5. Underbart god soppa. Gjorde en variant på den och skippade spiskummin och chiliflakes. Smulade i stark get-fetaost och garnerade med rostade pumpafrön. Fantastiskt gott! Tack för receptet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar