Köttfärspanna med curry och massa grönsaker


Vi har mycket nötfärs hemma just nu. Vi var nyligen iväg till Highland Cattle bonden igen och fick mängdrabatt på färsen, 10 kg för 50 kr kg! Så nu gäller det att hitta på rätter med färs, brukar i och för sig inte vara något problem :-)

Den här rätten gjorde jag för första gången för säkert ett år sedan, har liksom glömt av den, orginalreceptet tror jag är ifrån Tasteline. Det är mycket grönsaker och bönor i och det gillar jag. Curryn får man nästan ta efter tycke och smak, jag själv vill inte att currysmaken ska ta överhand utan man ska ju känna dom andra smakerna också.

Till ett rejält lass använde jag:
1 kg nötfärs
1 aubergine
1 röd paprika
1 gul lök
2 st stora vitlöksklyftor
3 dl svarta bönor
2 dl creme fraiche
2 dl matlagningsgrädde
5 tsk curry
smör/olivolja
salt och peppar



Hacka lökarna, tärna auberginen och paprikan. Fräs allt detta i en stekpanna i smör och olivolja. Häll över i en skål medans du börjar fräsa färsen ihop med curryn, salta och peppra. Häll tillbaka grönsakerna, tillsätt avrunna svarta bönor, creme fraiche och matlagningsgrädde.
Servera med ris.

Kommentarer

  1. Låter gott och fräscht med så mycket grönsaker i!! :) Den där bonden du talar om, har han någon gårdsbutik?

    SvaraRadera
  2. Ja, det är en gårdsbutik som finns här i Björlanda, heter "Björlanda Gård" och dom säljer inte bara färs utan massa andra delar + att dom säljer lammkött med.
    www.bjorlandagard.se

    SvaraRadera
  3. Hej!
    God fortsättning på det nya året! Vilken härlig blogg du har, hittade den genom matbloggstoppen och jag kommer definitivt att titta in här fler gånger!

    Om du har lust så kanske du kan titta in på min blogg där du kanske hittar något nytt recept? ;)
    Du får också jätte gärna lämna en kommentar om vad du tycker om bloggen och gärna ge tips om vad jag kan göra bättre !
    Ha det bäst!
    Kram Daniella.

    SvaraRadera
  4. Daniella: kul att du har hittat hit! Jag har lämnat en kommentar på din blogg.

    SvaraRadera
  5. Mmm, vad mumsigt det ser ut, älskar curry i maten, dessvärre är jag ensam om det i denna familjen.

    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar