Hemgjord pizza på pizzasten


Jag fick en pizzasten i julklapp och idag hade vi pizzapremiär på stenen.
Stenen lägger man in i ugnen så den blir riktigt varm innan man lägger på pizzan med den medföljande plåten. Pizzan blir så nära stenugnsbakad som man kan komma utan stenugn, iallafall enligt Weber :-)



Jag använde mig av mitt tidigare pizzarecept som finns här med ungefär samma pålägg: tomatsås, rödlök, mozzarella, salami, prosciutto, tomatskivor, oregano, olivolja.
Serverade med ruccola och rödtjut....gott, gott ☺.



Kommentarer

  1. Jösses va gott det ser ut. Pizza var väldigt längesen jag åt.

    hoppas du har en skön helg. Jag laddar med brödbak och med att koka bönor inför nästa veckas jobb.

    /Nina

    SvaraRadera
  2. Jag gav en liknande baksten till min syster i julklapp och härom kvällen hade vi en pizzakväll. Pizzorna blev verkligen jättebra. Resultatet var till och med bättre än OBH Nordica:s "Pizza pronto" som jag äger, som sägs leverera samma resultat.

    SvaraRadera
  3. Smakade den lika gott som den ser ut? :)
    Blir det så där verklighetsstroget eller?
    Konstiga grejer det finns *haha*

    Vi har juh en stor stenugn som vi bakar bröd i.. vi testade att göra pizza i den också och det gick riktigt bra och var supergott. Men lite mycket jobb att göra 12 stora brödkakor också den dagen plus sex stora pizzor... tror vi tar en sak i taget om jag ska vara ärlig *haha*

    Men din pizza såg riktigt jäkla smarrig ut :)
    Så nu blev jag jättesugen på hemmagjord pizza..*hehe*

    Ha en fortsätt trevlig kväll!

    Stina

    SvaraRadera
  4. Ser verkligen gott ut! Jag gjorde pizza igår kväll :-) Titta gärna in på min blogg!

    SvaraRadera
  5. Jag är också sugen på att införskaffa en pizzasten, men är osäker på resultatet. Du nämner resultatet - men enligt weber.. Tycker du själv att det blev mycket bättre med pizzasten än en vanlig plåt?

    SvaraRadera
  6. Ja, jag kanske skulle skrivit lite mer om resultatet. Pizzan blev mycket krispigare om man kan beskriva det så. Tror dock att stenen bör vara ännu varmare innan jag lägger på pizzan nästa gång för att få lite mer färg på botten. Den blev inte lika degig som den blivit när jag gjort den på vanlig ugnsplåt förut.

    SvaraRadera
  7. Lät spännande med den där stenen och kul att läsa kommentarerna här.

    SvaraRadera
  8. Så du är nöjd med stenen? Har kikat efter en sådan ganska länge...

    SvaraRadera
  9. Så här svarar Sören från Weber. "Pizzastenen er rigtig god at bage på uden alupladen. Men for den almindelige ”griller”, er pladen en stor hjælp, til at få pizzaen fra bordet og ind i grillen og tilbage igen. Det bedste resultat for den rutinerede ”griller” får man uden pladen, men forskellen er så lille, at den almindelige ”griller” får rigtig godt resultat og megen hjælp med pladen."


    Så här svarar Martin från Grilleriet. ”Pizzaplade og sten er genialt sammen. Stenen holder og pladen holder så også. Hvis den skulle skifte form eller andet, skyldes det i hvert fald ikke hverken varme eller almindelig brug. Vi har brugt de samme plader min. 50 gange i Grilleriet, uden at de fejler noget. For at få det bedste resultat, når man ikke er ekspert, som Søren så rigtigt siger, så er pladen super. Men det er dog en god idé at lade pizzaen glide over på stenen de sidste 2-3 min af bagningen. Med pladen undgår man ligeledes at få lavet sort og brændt bund. Det kan være en udfordring direkte på stenen."

    SvaraRadera

Skicka en kommentar