Fröbeställningarna har kommit!


Som ni vet så heter ju min blogg Mat och Odla och nu börjar ju snart odlingssäsongen så det kommer att bli mer och mer inlägg om mitt grönsaksodlande från och med nu.

Nu har alla mina fröbeställningar kommit! Jag har i år valt att beställa ifrån Impecta och Gourmetgarage + att jag kommer att köpa några fröpåsar av Bröderna Nelson i någon av blomsteraffärerna.

Man tycker inte det är så mycket när man lägger själva beställningen men när man sedan lägger upp allt på bordet så tänker man...oj då, hur ska jag hinna med att så allt det här? Som tur är så sår man ju inte allt på samma gång ☺. Det jag kommer börja med först är tomaterna men dom kommer jag nog vänta med i ca 3 veckor, sedan kör jag igång.



Dom tomaterna som jag har beställt i år är:

"San Marzano 2" Klassisk italiensk plommontomat som huvudsakligen används till matlagning och konservering. Perfekt till att göra egna tomatsåser, röror och passata.

"Costoluto fiorentino" Ljuvlig tomatsort som vunnit pris av Royal Horticultural Society.

"Marglobe" Gammal amerikansk tomatsort som är mycket populär i Italien.

"Supersweet 100" En körsbärstomat som bildar stora, långa, vindruvslika klasar med röda småtomater.

"Brown Berry" En brun körsbärstomat.


Bilder ifrån Impecta.se

Kommentarer

  1. Å, vad härligt. Det börjar verkligen vara hög tid att inventera fröförråden. Kul!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Tack för påminnelsen! I år skall jag inte glömma bort att så mina frön i tid.. (Jag brukar annars komma på att jag vill ha en egen skörd i juli, vilket är lite sent ;))

    SvaraRadera
  3. Vad man längtar,jag skall också börja kolla runt vad som finns att så i år.
    Tomater är ett måste,jag hade flera sorter i fjol, super sweet bland annat det blev massor av dem

    SvaraRadera
  4. I år tänker jag försöka få upp tomatplantor från egna frön. Får se hur det går. Om det inte går bra får jag väl köpa plantor. :-)

    Och resten av fröna måste jag verkligen beställa NU!

    SvaraRadera
  5. Ja, det ser ut att bli endel att göra för din del i sommar. Önskar att jag själv var lite mer nogrann med det jag planterar, få se om det blir något sått i år för min del.

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  6. Jag skall bara så några få tomatsorter i år, en av dem är 'Gardeners delight' - suveränt god. Kanske 'Sungold' också, den tyckte jag mycket om förra året, söt och med mycket tomatsmak.
    Vad det gäller chilipeppar så har jag inte bestämt mig ännu, men det blir säkert alldeles för många sorter som vanligt...

    SvaraRadera
  7. Mian: jag har odlat Gardeners delight dom senaste tre åren och dom är verkligen jättegoda. Varför jag hoppar över dom i år är att jag tycker dom oftast spricker, tänkte därför testa några andra.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar