Fiskgryta


Den absolut godaste fiskgrytan som jag någonsin gjort är den här som jag en gång för många år sedan hittade i en Allt om Mat tidning. Receptet har varit försvunnet i några år men av en slump så hittade jag det nu igen. Jag vet egentligen inte exakt vad det är som gör den så god, för jag har försökt att göra den utan receptet utan att lyckas. Vad jag tycker är viktigt är att man använder sig av goda tomater, jag använder mig av hela körsbärstomater på burk av märket Mutti. Sedan är ju såklart råvarorna viktiga. Jag har turen att ha en svåger som arbetar nere i fiskhamnen i Göteborg, han är grossist, säljer till restaurangerna, alltså kan jag få tag på fin fisk, räkor och musslor ☺.





Ingredienser för 10 pers:
1 kg laxfilé
250 g skalade räkor
1 nät musslor
1 gul lök
2 st vitlöksklyftor
1 st fänkål
3 burkar Mutti körsbärstomater
1 påse saffran
2 dl vitt vin
smör
2 st hönsbuljongtärningar
2 tsk torkad timjan
2 msk hackad dill
1 tsk salt
1 st lagerblad

Börja med att hacka den gula löken och vitlöken. Strimla fänkålen. Fräs alltihop i ca 2 msk smör i en stor gryta. Tillsätt saffran, tomaterna, buljongtärningarna och vinet. Låt koka upp. Under tiden sköljer du musslorna under rinnande vatten, släng dom som är trasiga eller som inte stänger sig när du knackar på dom.

Grytan innan fisken och räkorna är tillsatta....



Tillsätt musslorna till grytan ihop med timjan och lagerbladet. Lägg på locket och låt sjuda ca 10 min. Under tiden skär du laxen i kuber och saltar dom. Tillsätt laxen och sjud ytterligare 5 min. Det sista du gör innan servering är att tillsätta räkorna och den hackade dillen.

Servera med ett gott bröd och såklart ett gott vitt vin.
Så fantastiskt gott, prova denna gryta!! ♥

Kommentarer

  1. Himmelskt, det ser så gott ut. Vilka fina bilder, det syns tydligt att råvarorna är bra.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar