Dansk Sjömansbiff


Sjömansbiff görs ju egentligen av ytterlår men det här är en slags "fattigmanssjömansbiff" där man använder nötfärs istället. Receptet hittade jag i Coop´s nya receptfolder Helt ny Husman.

En variant på receptet kommer här:
1 kg nötfärs
1 kg potatis
2 st gula lökar
smör
salt och peppar
2 dl vatten
2 st köttbuljongtärningar (gärna mörk oxbuljong)
5-6 dl öl
ev hackad persilja

Skala och skiva potatisen tunt. Skiva löken i ringar och stek i smör i en stekpanna. Ta upp löken och tillsätt mer smör, bryn färsen, salta och peppra.

Värm upp vattnet i en kastrull, tillsätt buljongtärningarna och ölen. Salta och peppra.

Varva potatis, lök och färs i en smörad ugnsform. Avsluta med att hälla över buljongskyn. In i ugnen på 200 grader i 40 min.

Servera med lingonsylt och smörgåsgurka/saltgurka.

Kommentarer

  1. Men du måste sluta göra såhär... jag har ju precis ätit lunch och nu blev jag hungrig igen... ;-)

    SvaraRadera
  2. Hej Martina,

    Såg ditt inlägg hos mig och svarar här också:

    Hela familjen äter pasta, ris och potatis till maten förutom jag. När jag skriver veckomatsedel så har jag skrivit vad resten av familjen har till sin mat och vad jag kommer att äta istället. Det är inga stora förändringar och hela familjen äter samma mat, det är bara tillbehören som är olika :-).

    Sjömansbiffen ser otroligt smarrig ut :-) Det är riktigt gott tycker jag.

    Hälsningar
    Nina

    SvaraRadera
  3. Jättefin blogg du har :-) Kraam

    SvaraRadera
  4. Vilken nostalgitripp! Min mamma brukade göra en helt otrolig sjömansbiff på köttfärs när vi växte upp.Vi åt den alltid med citronpeppar och saltgurka. GOTT!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  5. Låter och ser så gott ut, känner att det är dags att själv börja fundera sig ut i köket.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar