Stifado - Grekisk kött och lökgryta

stifado
Idag har vi lagat en såååå god gryta. Stifado är en grekiskt köttgryta som är superenkel att göra, den kräver dock lite tid i grytan och för att få bäst smak så gör man den dagen innan. Jag gjorde min gryta igår och innan jag ställde in den i kylen så smakade jag på en bit kött, jättegott, men....idag när vi åt grytan så var köttet ännu mörare och ännu godare, alltså....låt den stå över natten och dra åt sig alla smaker!!

Det finns många olika sätt att göra Stifado på, så här gjorde jag:

Ingredienser för ca 5 port:
600 g högrev
15 st scharlottenlökar
olivolja
salt och peppar
nejlika (1 tsk mald eller 3 st nejlikor)
1 burk krossade tomater
4 dl rött vin
1 st köttbuljongtärning
4 st lagerblad
1 msk mjöl
3-4 st vitlöksklyftor

Gör så här:
Skär köttet i bitar ca 2x2 cm. Skala scharlottenlökarna och dela dom om dom är stora. Bryn kött och lök i olivolja i en gryta, salta och peppra. Pudra över mjöl, tillsätt nejlika, lagerblad, köttbuljong, pressade vitlöksklyftor, krossade tomater, rött vin och låt koka upp. Koka sedan på svag värme 2½ timma. Låt stå över natten och servera dagen därpå med ris eller potatis.

Det här var en av dom godaste grytor som vi har ätit och vi kommer garanterat göra den många gånger igen, tack Maggan för receptet!!

Idag var det ju dags att tända tredje ljuset i adventsstaken och idag har vi även tagit fram alla tomtarna, älskar tomtar och brukar köpa nya varje år, det ska vara tomtar i varje hörne :-)


Kommentarer

  1. Framför allt är det typen av kött som varierar, tror jag, Jag har en grekisk kokbok och där finns en rätt som heter Moschari Stifado (kalvkött med lök) och en som heter Lagos Stifado (hargryta med lök). Det ska i båda recepten vara lika stor mängd lök som kött.

    En gul lök väger väl så där 100 gram i genomsnitt, vilket skulle innebära 10 hela lökar på ett kilo kött. En himla massa lök alltså.

    SvaraRadera
  2. Åh, stifado brukar jag ofta äta på Greklands semestrarna. Älskar den grekiska maten överhuvudtaget!!!

    SvaraRadera
  3. Du har glömt den viktigaste grejen i grytan 1 st kanelstång måste i, så gott :-)

    Gott också med rödvinsvinäger i , ger fin "sting"

    Mvh Ann

    SvaraRadera
  4. Anna, ja, kanel kan jag tänka mig blir gott också, som sagt, finns nog många sätt att göra en Stifado på.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar