Spaghetti alla puttanesca

Det här receptet hittade jag i den receptfolder som följde med i paketet som jag fick idag med produkter ifrån Glenn Strömberg Collection. En väldigt enkel och snabblagad rätt.
Jag använde mig av spaghettin och pastasåsen Puttanesca som låg i paketet.

Så här står det om Glenn´s pasta:
"Pastan kommer från Gragnano i södra Italien och pastan har pressats genom en bronsvals som ger en härligt sträv yta."

Strävheten binder såsen och gör att den fastnar på pastan vilket ju är det man vill. Spaghettin var även tjockare än den jag brukar köpa och den är såklart gjord på durumvete.

Pastasåsen var väldigt god och smakrik och är ju ett utmärkt alternativ när man inte har vare sig lust eller tid att göra en egen sås. Såsen innehåller bl a oliver, kapris, chilipeppar, vitlök, oregano mm.



Ingredienser till 4 port:
spaghetti för 4 port
olivolja
1 pkt bacon (jag hade även i lite av julskinkan som blivit över)
1 burk pastasås Puttanesca
riven parmesanost, ca 1 dl

Koka spaghettin, skiva bacon och bryn i stekpanna i lite olivolja. Häll av spaghettin och lägg tillbaka i kastrullen, häll över pastasåsen och baconet, riv över parmesanost. Låt det bli varmt, servera gärna med lite extra parmesanost.

Kommentarer

  1. HEj Martina,

    Jag har precis varit och postat ditt presentkort. Jag ber om ursäkt att det dröjt så men du vet ju varför.

    va roligt att få testa nya produkter sådär. Hur har du gjort för att få möjlighet att göra det?

    Halsflussen känns äntligen bättre, inge vidare sjukdom heller.

    /Nina

    SvaraRadera
  2. Nina: Jag väntar med spänning :-)
    Ja, det är kul med produkttester. Tog faktiskt själv kontakten. Var helt enkelt nyfiken på hans grejer och har tyckt att dom har varit lite dyra i affären så detta är ju ett sätt att få testa sakerna och samtidigt skriva om dom så andra kan få ta del av det.
    Bra att du mår bättre, halsfluss är inget kul. Har haft det själv såååå många gånger.

    SvaraRadera
  3. Åh vad roligt och gott det låter. När jag var i Bergamo och på ett jättemysigt café och där stod Glenn Strömsbergs kokbok på en hylla i baren ;-)

    http://www.gourmetodling.com/caffe-del-tasso-bergamos-mysigaste-cafe/

    SvaraRadera

Skicka en kommentar