Saffransbullar


Idag har jag testat att baka Saffransbullar. Receptet har jag hittat hos Victoria på Matplatsen.

Ingredienserna är ju ungefär detsamma som till en vanlig vetedeg fast man ska ju såklart ha i saffran och även russin. I fyllningen är det bl a mandelmassa och vaniljsocker.

Ingredienser för ca 20-30 st
100 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
1 ½ dl socker
½ tsk salt
1 g saffran
ca 15 dl vetemjöl

Fyllning:
200 g rumstempererat smör
1 dl socker
150 g mandelmassa
1 msk vaniljsocker

1 ägg, till pensling
pärlsocker att strö över

Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader. Rör ner saffran. Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, russin, saltet, socker och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter, ca 5 min i maskin alt med elvispens degkrokar. Låt jäsa 40 minuter under bakduk.

Rör ihop ingredienserna till fyllningen med elvisp till en slät smet.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en avlång kaka, ca 25×45 cm.

Bred ut hälften av fyllningen på varje kaka. Rulla ihop från långsidan. Skär varje rulle i bitar, gärna ganska tjocka för stora maffiga bullar! Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper på och vik in änden under bullen så de inte rullar upp sig) eller lägg bullarna i pappformar. (Jag la dem direkt på bakplåtspapper denna gång, men eftersom fyllningen blir ganska tjock så blev några bullar lite glesa när fyllningen smälte i ugnen, så nästa gång testar jag nog att lägga dem i bullformar!). Låt jäsa ca 30 minuter under bakduk.

Pensla med uppvispat ägg och strö över rikligt med pärlsocker. Grädda mitt i ugnen, 250 C, ca 10 minuter. Låt svalna under bakduk.

Bullarna serverades idag med mitt nyinköpta julkaffe ifrån Kahls som jag köpt hos en te och kaffe butik som finns här i Torslanda. Bullarna var verkligen fantastiskt goda, dessa måste ni testa!! Imorgon blir det till att ta med dom till dagisets lussefirande!

Min medhjälpare i köket :-)

Kommentarer

  1. Ohlala, jag är säker på att de var goa ! =) Dock är jag icket så förtjust i Russin och är en av dom som pillar bort dem ifrån bullen. hihi
    Blir säkerligen ett uppskattat inslag på dagis ! =)
    Hoppas du får en bra helg

    SvaraRadera
  2. Nog är det en härlig tid när det doftar och smakar av saffran i både bak & mat. Bullarna ser riktigt smarriga ut!

    Ha det gott/ Mimmi

    SvaraRadera
  3. Åååhhh, det kaffet har jag också köpt. Det är såååå gott :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar