Köttfärslimpa med svampsås

Idag "slapp" jag laga mat eftersom vi har varit på kalas hos mina föräldrar, mamma fyllde år, grattis! Som vanligt bjöd dom på jättegod mat, idag blev det riktig husmanskost.....köttfärslimpa eller som min mamma lärde mig att man sa förr....köttgrotta! Till detta serverades det en helt otroligt god sås som jag såg till att få receptet ifrån.

Grunden till såsen är en vanlig bechamelsås. Tillsätt sedan soja, ostronsås, kalvfond, koncentrerad svartvinbärssaft och en skvätt whiskey. Stek sedan svampen (idag var det både kantareller och trattkantareller) i smör och tillsätt till såsen. Mycket smaskigt.

Köttfärslimpan gör man egentligen på samma färsblandning som man gör sina köttbullar/pannbiffar på. Fyll en avlång ugnsform, in i ugnen på 200 grader ca 45 minuter.
Serverades ihop med kokt potatis, kokta morötter och brysselkål.



Bilden gör tyvärr inte maten rättvisa....

Till efterrätt serverades mammas supergoda morotskaka. Receptet kommer senare!

Kommentarer

  1. Ja vad gott med köttfärslimpa, tack för tipset det ska jag laga i veckan!
    Ha det bäst/Karin

    SvaraRadera

Skicka en kommentar