Julköttbullar


Idag har jag rullat köttbullar! Det var dags att göra julköttbullarna och som vanligt nu för tiden så använder jag mig endast av nötfärs ifrån Highland Cattle kossor. Har hittat en så bra gårdsbutik här i närheten som föder upp och säljer kött ifrån Highland Cattle. Nu lagom till jul och nyår hade dom dessutom ett kalas pris på färsen så nu är frysen fylld till max!

Så här gör jag mina julköttbullar:
Ingredienser:
1 kg nötfärs
1 gul lök
2 st ägg
1½ dl matlagningsgrädde
3 msk havrekli
2 tsk dijonsenap
flingsalt
svartpeppar
ca 2 krm kryddpeppar
1 krm nejlika

Hacka den gula löken och stek i smör, låt svalna. Lägg i alla ingredienserna utan färsen i matberedaren eller i en bunke om du vill köra för hand. Mixa ingredienserna en stund, tillsätt sedan färsen och kör tills allt har blivit blandat.
Forma lagom stora köttbullar och stek i smör i en stekpanna.

Idag serverades köttbullarna med sås gjord på stekskyn ifrån köttbullarna, potatismos och lingonsylt. Smaskigt! Resten av köttbullarna sparas till jul.

Vad har ni för hemliga kryddor som gör era julköttbullar smaskiga??

Kommentarer

  1. mumsigt=) hemmagjort är bäst!

    SvaraRadera
  2. Å, vad det ser gott ut. Nu blev jag inspirerad att göra egna köttbullar. :-)

    SvaraRadera
  3. Nu har jag testat flera kryddningar för optimala julköttbullar. Bra köttfärs är viktigt, jag använder den som kommer från landet-bonden Bosses hängmörade djur. Kryddpeppar ska de ju vara, men tyvärr, tyvärr måste jag konstatera att jag inte riktigt gillar den kryddan. Testande en kombination med lite fänkål, anis, kanel och nejlika, men nej. De optimala julköttbullarna blir nog bara kryddade med salt, peppar, massor med finhackad gul lök och ev lite vitlök. Lite trist, men nu har jag testat!
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  4. Jag kör vanliga enkla köttbullar utan krusiduller! ;-) Så här i vintertider brukar jag blanda ut smeten med lite älgfärs eller vildsvinfärs för att få den där lite vintriga smaken! :-)

    SvaraRadera
  5. Nej, jag tror heller inte att man ska krångla till det för mycket, dom ska ju fortfarande smaka köttbullar :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar