Hemgjord pizza



Fredag! Då måste det ju bli något gott......det får bli Pizza :-)
Hade funderingar på att köpa Glenn Strömbergs färdiga pizzabotten men ångrade mig i sista stund, vi gjorde degen själva. Fast jag kan tänka mig att har man bråttom och inte vill lägga så mycket tid på att göra hemgjord pizza så är ju en färdig pizzabotten perfekt. Den är stenugnsbakad och det är tomatsås på, bara att lägga på den fyllningen man vill ha och in i ugnen.

Så här gjorde jag degen:
1/4 pkt jäst
2 dl ljummet vatten
1 tsk salt
4 msk olivolja
6 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke, tillsätt lite av vattnet och saltet, rör om till jästen löst sig. Tillsätt resten av ingredienserna. Jag använde mig av elvispens degkrokar vilket går alldeles utmärkt. Jobba med degen tills den blir glansig, den ska inte klibba. Jäs under bakduk i ca 40 min.
Bre ut degen på en ugnsplåt. Bre över tomatsås och tillsätt den fyllningen du vill ha. Idag valde vi mozzarella, salami, parmaskinka, färska tomater, flingsalt, oregano och en skvätt olivolja. Värm ugnen till 260 grader och grädda i ca 12 minuter.
Servera gärna med ruccola, det blir pepprigt och gott!!

Kommentarer