Fläskfilé i grönmögelostsås

Köpte en bit grönmögelost häromdagen för att ha på bl a pepparkakorna men det blev en hel del över och jag bestämde mig för att göra en sås av den. Det här är verkligen en enkel och snabblagad maträtt. Perfekt för en vardagskväll när man kanske inte har så mycket tid till matlagningen.

Ingredienser:
1 st fläskfilé
1 ask cocktailtomater
4 dl matlagningsgrädde
1 bit grönmögelost
1½ msk kalvfond
en skvätt soja
salt och peppar

Börja med att rensa filén och bryn den sedan i en stekpanna i olivolja, salta och peppra. Ta upp den på skärbrädan och skär den i skivor som du sedan lägger i botten på en ugnsform.

Häll matlagningsgrädden i en kastrull, tillsätt osten, fonden, sojan, salt och peppar. Värm tills osten har smält.


Dela tomaterna i halvor och lägg över köttet, häll över såsen. In i ugnen på 200 grader i 15 minuter. Klart!


Servera med spaghetti och riven parmesanost.




Jag brukar för det mesta köpa min parmesanost i Saluhallen här i Göteborg men denna veckan hade Coop ett erbjudande om parmesanost som var lagrad 24 månader för 149 kr/kg. Jag slog till och köpte en bit. Visst, den var god men absolut inte så god som den i Saluhallen är. Man får vad man betalar för antar jag.... :-)

Kommentarer

  1. Det låter gott. Jag gillar alla blåmögelostar i mat, utom gorgonzola. Konstigt eftersom "färsk" gorgonzola är en storfavorit.
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera

Skicka en kommentar