Surdegsbröd med nötter


Ja, då har jag gjort mitt andra försök att baka surdegsbröd och den här gången blev det riktigt lyckat, jättegott bröd! Ytan blev lagom hårt, innankråmet mjukt och lagom med nötter i. Receptet har jag hämtat ifrån "Vår kokbok", den senaste upplagan.

Dag 1:
1 dl surdeg
1+1 dl rågmjöl
1+1 dl ljummet vatten

Ta en dl surdeg och häll i en rymlig bunke. Tillsätt 1 dl rågmjöl och 1 dl vatten och blanda om ordentligt. Täck bunken med plastfolie men lämna en liten glipa, ställ på varm plats ca 5 tim. Tillsätt ytterligare 1 dl rågmjöl och 1 dl vatten och låt nu surdegen stå över natten eller 8-10 tim.

Dag 2:
5 dl vatten
7 dl vetemjöl
7 dl rågsikt
1 msk salt
1½ dl grovhackade nötter tex valnötter och hasselnötter

Blanda surdegen med vattnet, mjölet och salt i en bunke eller köksmaskin. Arbeta degen smidig, 7-10 min för hand eller 5 min i maskin. Tillsätt nötterna på slutet. Jäs under bakduk 5-8 tim, degen ska bli dubbelt så stor. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar, forma till två bröd och lägg på en smörad plåt. Jäs ca 1 tim. Skär sneda snitt i börden med en vass kniv. Grädda 10 min i 250 grader, sänk sedan till 225 grader och grädda ytterligare 30 min. Låt bröden svalna utan bakduk på galler.

Det är många moment med surdeg men jag tycker absolut det är värt besväret. Testa!!

Kommentarer

  1. Det här inlägget ska jag skicka över till vår restaurangchef på Ulriksdal, jag har tjatat om att vi borde satsa på surdeg. Surdegsbröd har verkligen allt!

    /AnnaKarin

    SvaraRadera
  2. Ja, va kul, gör det, brödet var verkligen kanongott!

    SvaraRadera
  3. Åh så gott det ser ut! Måste ge mig på surdeg nån gång! Tack för alla dina kommentarer på Kryddburken! Nu har jag suttit länge å väl och låtit mig inspireras lite av allt gott du har här inne! Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar