Surdegsbröd med brödkryddor



















Nu var det dags för mig att testa ytterligare ett surdegsbröd. Det här receptet hittade jag hos Pain de Martin , gjorde inte exakt likadant som han gjorde men nästan....

Har ju tidigare gjort ett Surdegsbröd med nötter och den stora skillnaden med det här nya brödet är att det inte är något vetemjöl i och att jag tillsatt brödkryddor.

Dag 1 kväll:
100 g surdeg gjord på rågmjöl
300 g ljummet vatten
180 g rågmjöl

Blanda ihop allt i en bunke och täck med plastfolie och låt stå över natten.

Dag 2 morgon:
50 g ljummet vatten
300 g rågsikt
10 g salt
½-1 tsk brödkryddor (fänkål och kummin)

Tillsätt ingredienserna till surdegen och blanda för hand ca 2 min. Degen är klibbig. Lägg på bakduk och jäs till dubbel storlek ca 2 tim.
Lägg bakplåtspapper i en kastrull eller en avlång bakform och häll i degen. Täck med bakduk och jäs ytterligare 1 tim. Sätt ugnen på 275 grader, sänk till 250 grader och sätt in formen i ca 15 min. Sänk till 200 grader och låt stå ytterligare 15 min.

Brödet var jättegott!

Kommentarer

  1. Har du sett denna tävling, kanske har du nåt recept att skicka in, tror det fortf finns tävlingstid kvar! :)
    http://rebeccabakar.blogspot.com/2009/10/sveriges-harligaste-surdegsbrod.html

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag heter Erik och har startat en brödbakarsajt, www.riktigtbrod.se. Min tanke är att framförallt forumdelen kan bli en trevlig mötesplats där hemmabagare kan dela med sig av sina erfarenheter.

    Välkommen in du också :)
    /Erik

    SvaraRadera

Skicka en kommentar