Söndagsbak - Kanelbullar


Idag blev det bullbak. Receptet här hämtat ifrån boken "Bergs konditori på Marstrand" som jag har skrivit om tidigare. Skillnaden på dom här bullarna är att istället för socker i degen så är det sirap. Jag har aldrig gjort med sirap tidigare men det blev riktigt bra. Här kommer receptet:

Ingredienser till vetedegen, blir ca 20 st bullar:
25 g jäst
75 g smör
2½ dl mjölk
1 dl sirap
1/4 tsk salt
1½ tsk kardemumma (jag hade hela kärnor som jag mortlade)
7-8 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken, degspadet ska vara 37 grader. Lös upp jästen i lite av vätskan. Tillsätt resten av vätskan. Blanda i sirap, salt och kardemumma och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta samman till en smidig deg. Jäs 30 minuter under bakduk. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.

Fyllningen:
75 g rumsvarmt smör
½ dl socker
3 msk kanel
Till pensling och garnering:
1 ägg
pärlsocker

Kavla ut degen till en stor avlång kaka. Bred på smöret, strö över socker och kanel. Rulla ihop och skär i 20 bitar. Placera varje bit i en bullform på en plåt. Låt jäsa under bakduk 30 min. Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och häll över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 5-8 min i 225-250 grader. Låt svalna under bakduk.

Kommentarer

  1. Gott!
    Skulle kunna leva på bullar!

    SvaraRadera
  2. En kok/bakbok jag verkligen skulle vilja ha också! Saknar äkta svenska kanelbullar här i Köpenhamn ;-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar