Nötkött ifrån Highland Cattle

Ibland kan man behöva göra en "frysrensning", dvs att man lagar upp allt man har i frysen så det inte ligger och blir för gammalt. Vi behöver dessutom tömma frysen inför nästa helg för då ska vi köpa nötkött från en närbelägen gård (Björlanda gård)som har Highland Cattle kor. Har aldrig smakat på detta köttet förut så det ska bli spännande! Någon som har ätit??



Highlandköttet har en genomsnittlig fetthalt på ca 4,5 % medans dom flesta andra köttraser har en fetthalt på 15,6%. Dom säljer även lammkött från granngården. Lammkött är heller inget som vi äter ofta men jag har läst mig till att lammköttet smakar bäst nu efter höstslakten eftersom dom då har fått gå och äta grönt hela sommaren.

Bilden lånad ifrån Björlanda Gård.


Idag hittade jag iallafall några kycklingfileér som jag valde att göra en Kyckling och grönsakswok av. Receptet finns sedan tidigare här.

Kommentarer

  1. Har inte smakat tror jag! Men är nog gott med tanke på att djuren är utomhus och betar. ;-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar