Mjuk saffranskaka med snötäcke och lingon


Ville baka något till fredagsmyset idag, något juligt, hittade detta receptet på Tasteline. Kakan är enkel att göra och den blir väldigt fin och det bästa av allt...den var jättegod!! Alldeles lagom med saffransmak och "snötäcket" var verkligen pricken över i:et. Testa denna kaka, ni kommer inte ångra er!!





Ingredienser:
50 gram smör
1,25 dl mjölk
2 st ägg
2 dl socker
1 paket saffran, (1/2 g)
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
Till formen:
smör
mjöl
Garnering:
50 gram philadelphiaost
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk lingon (jag tog min egengjorda lingonsylt, gick bra det med)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och mjöla en sockerkaksform.
Smält smöret och häll ner mjölken. Vispa ägg, socker och saffran pösigt och vänd ner i mjölkblandningen.
Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner i smeten. Häll i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 35 minuter. Låt kakan svalna innan du stjälper upp den på ett fat.
Blanda philadelphiaosten med flor- och vaniljsockret. Ringla frostingen över saffranskakan och toppa med lingon.

Det var lite trixigt att få frostingen att ringla fint över kakan men jag tror det duger :-)

Kommentarer

  1. Åh! Hade jag inte haft en kärleksmums som väntar på mig så hade jag kommit och fikat hos dig på stört.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar