Lasagne med tomat och mozzarellasallad


Idag blev det lasagne till middag. För första gången använde jag mig av färska lasagneplattor och det var ju en succé! Faktiskt stor skillnad på både smak och konsistens och det gick ju fortare i ugnen också. Här kommer mitt recept för 7-8 pers:

Köttfärssåsen:
800 g nötfärs
1 gul lök
1 morot
3 st vitlöksklyftor
½ burk Dolmio tomatsås
1 burk krossade tomater, gärna körsbärstomater
ca 2 msk kalvfond
oregano
salt och peppar

Hacka gul och vit lök. Riv moroten. Fräs i olivolja i en stekpanna, tillsätt färsen och bryn den. Tillsätt tomatsåsen, dom krossade tomaterna, kalvfonden och alla kryddor. Låt puttra 30 min, gärna längre.

Bechamelsås:
smör ca 3 msk
3 msk vetemjöl
5-6 dl mjölk
lite muskot
salt och vitpeppar
parmesanost

Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölet och rör runt. Häll i mjölken lite i taget. Krydda och låt såsen få rätt konsistens. Till sist tillsätter du riven parmesanost.

Smöra en ugnsform, börja med ett lager köttfärs, sedan bechamelsåsen och sedan ett lager med lasagneplattor (gärna färska), fortsätt så tills formen är fylld, avsluta med sås och riv över lite mer parmesanost. Sätt på ugnsfolie.In i ugnen på 200 grader ca 25 min. Dom sista 5 min kan man ta bort folien för att få lite mer färg på lasagnen.



Tomat och mozzarellasallad:
4 st tomater av god kvalité (viktigt att dom smakar något)
1 påse med små mozzarellabollar
torkad oregano
flingsalt och svartpeppar
olivolja av god kvalité
lite balsamvinäger

Skiva tomaterna och lägg i en skål tillsammans med mozzarellan, häll över olivoljan, vinägern och alla kryddorna.

Trevlig helg!

Kommentarer

  1. Lasagne är verkligen en av mina favoriträtter! Och klart det ska vara god sallad till. :-)

    SvaraRadera
  2. Inget går upp mot en riktigt vällagad lasagne! Och visst är det smidigt med färska plattor, mozarella och parmesan! Mmm... Den här ser ljuvligt god ut! Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Wow vad mycket gott jag hittade här inne! Hit kommer jag hitta tillbaka. För övrigt hör lasagne till mina favoriträtter och bättre matlådemat får man leta efter. :-)

    SvaraRadera
  4. Lasange är en stor favorit hos mig, dock har jag aldrig testat med färska plattor, men det får det nog bli nästa gång.

    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar