Lakritsknäck

Jag är lakritsälskare! Köper jag godis så består det till största delen av lakrits. När jag såg det här receptet i Arla kökets broschyr så var jag ju såklart tvungen att testa det direkt. Julbaket är igång!!

Ingredienser för ca 70 st:
10 karameller turkisk peppar
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
2 msk smör

Krossa karamellerna fint i en mortel.
Blanda grädde, sirap och socker i en kastrull. Koka upp och låt koka utan lock tills temperaturen är 122 grader, rör om då och då. För mig tog detta ca 40 min. Tillsätt karamellkrosset och smör. Fördela smeten i knäckformar. Låt stelna och förvara svalt.

Kommentarer

  1. Även jag är laktritsoman. Vi brukar få urgoda lakritskolor i julklapp av J:s bror med fru. Din knäck lät helt underbar. OM det blir något hemlagat julgodis i år ligger den bra till!
    hos fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Detta lät ju väldigt spännande! Måste testas :)

    SvaraRadera
  3. kommer receptet från turkiet?

    SvaraRadera
  4. Jätte-jätte god knäck! Den godaste jag nånsin ätit.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar