Hemlagade fiskpinnar




Idag har jag varit och köpt odlad torsk i fiskaffären och utav det tillagat fiskpinnar! Det var verkligen jättelängesedan jag åt fiskpinnar och det var jättegott.

Jag gjorde en dubbelpanering, dvs jag hällde upp mjöl, salt och peppar i en tallrik, vispade ett ägg i en annan tallrik, hällde i ströbröd och havrekli i en tredje. Jag skivade upp filéerna i lagom "fiskpinnestorlek" och började att panera. Först i mjölet sedan ägget och sist i ströbrödet. Stek sedan pinnarna i smör ca 1 min på varje sida, ganska hög värme, dom ska få färg.



Till detta gjorde jag en kall Currysås. Blanda en halv burk creme fraiche med ca 2 msk majonäs, 1 tsk dijonsenap, 1 tsk curry, salt och peppar.

Servera ihop med potatis och gärna någon kokt grönsak.




Kommentarer

  1. Åh va gott det ser ut :-) Måste jag testa. har du ströbröd och havrekli i samma? Hälften hälften?

    /nina

    SvaraRadera
  2. Sååååå mycket godare än såna färdiga man köper :)

    SvaraRadera
  3. Ser verkligen jättegott ut! Och vem behöver frysta fiskpinnar? :-)

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att du gjort egna fiskpinnar :-)

    I förrgår sa jag till min man att vi måste prova att göra egna fiskpinnar så jag skulle precis sätta mig och leta efter något smarrigt recept.

    Vilken tur att jag gick hit först :-)

    SvaraRadera
  5. Nina: Ja, hälften hälften blir bra. Lite nyttigare med havrekli :-)

    SvaraRadera
  6. Mums vad gott! Det är något helt annat än de där trötta fiskpanetterna man fick i plugget, med "filsås"...
    Minns fröken Dill

    SvaraRadera
  7. Det har ser verkligen gott ut. Det maste vara over 10 ar sedan jag kakade en fiskpinne men nu kanske man skulle laga sina egna?

    Tack for inspirationen!

    // Mike

    SvaraRadera

Skicka en kommentar