Chokladmousse med vit och mörk choklad


Kvällens fredagsmys bestod av Chokladmousse. Halva glaset med mörk mousse och halva med vit. På toppen blev det hallon men man kan ju förstås ta vad man tycker är gott, tex så kan man riva över choklad eller göra som Elina och ta passionsfrukt över. Hade mina passionfrukter varit klara i växthuset så hade jag nog valt det :-)

Ingredienser till mörk chokladmousse för 4 st mindre portioner eller 3 st större:
100 g mörk choklad
2 äggulor
2 dl vispgrädde

Smält chokladen i mikron eller i ett vattenbad. Blanda i äggulorna. Vispa grädden löst. Blanda i lite av grädden i chokladsmeten, häll sedan i chokladsmeten i grädden och rör runt. Häll upp i glas, ställ in i kylen i ca 1 timme.

Ingredienser till vit chokladmousse:
100 g vit choklad
2 dl vispgrädde.

Gör samma som ovan fast uteslut äggulorna. Låt ligga i bunken och ställ in i kylen, efter en timme häller du över den vita moussen över den mörka och låter stå i kylen ytterligare någon timma. Dekorera med hallon.

Den här desserten är väldigt mastig och mättande men väldigt god så häll inte upp för mycket i varje glas.

Kommentarer

  1. Jag är inn stor efterrättsätare, men just chokladmousse kan jag inte motstå. Din lät väldigt god!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Gott :-) Jag ska göra mousse idag med min nyinköpta ekologiska kakao, det ska bli kul.

    Jag har precis startat en matblogg brevid fyra i huset. Kika om du vill.

    /Nina

    SvaraRadera
  3. Ser mycket gott ut. Kul idé att blanda ljus och mörk. Effektfullt och gott!

    SvaraRadera
  4. Men så glad jag blev att du valde att göra chokladmoussen! Hoppas att den smakade! ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar