Boef Bourguignon


Grytor så här på hösten är ju jättegott! Det passar inte alls på sommaren men i höstmörkret finns det inget bättre. Jag använde mig av högreven ifrån Highland Cattle köttet som jag köpte förra helgen. Såg jättefint ut och det smakade gott. Detta är ju en fransk rätt och den stora skillnaden mot våran svenska kalops är väl helt enkelt rödvinet....







Ingredienser för ca 6 port:
1 kg högrev
smör
salt och peppar
1 gul lök
3 st vitlöksklyftor
ca 2 msk tomatpuré
5 dl rödvin
8-9 dl vatten
1½-2 msk kalvfond
3 tsk torkad timjan
3 färska lagerblad (eller 1 torkat)
några champinjoner
några schalottenlökar
(persilja)

Skär köttet i bitar. Bryn köttet i smör i en stor gryta i omgångar. Salta och peppra. Hacka lökarna och lägg i med köttet, bryn i någon minut. Tillsätt tomatpurén, vinet, vattnet så att det täcker köttet, fond, kryddor. Låt puttra under lock ca 1½ timme. Skiva champinjonerna och skala schalottenlöken. Stek i smör och lägg i grytan när köttet kokat ca 1½ timme. Koka ytterligare ca 30 min tills köttet är mört. Vispa ihop mjöl med lite vatten och häll i grytan tills det blir en bra konsistens. Om du vill, hacka persilja och häll över precis innan servering. Servera med basmatiris.










Kommentarer

  1. Trots att jag snart varit i Frankrike i tre månader har jag inte hunnit laga detta.. Får ta och göra det en gång innan jag åker hem tror jag :)

    SvaraRadera
  2. Denna rätt skall jag också laga någon gång framöver. Jag blev inspirerad av filmen Julie & Julia så efter att jag sett filmen beställde jag Julia Childs kokbok och jag tänker laga hennes Boef Boerguignon, Vi får väl se hur det blir :-) Gott hoppas jag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar