Årets sista skörd??


Som jag har skrivit om tidigare så sådde jag rädisfröer i början av september som ett litet test, trodde inte det skulle hinna bli något men jag har faktiskt fått skörda rädisor flera gånger om. Dom har inte blivit så stora men spröda och god smak. I helgen tog jag det säkra före det osäkra och skördade alltihop som var kvar. Nu får det bli rädisor några dagar i rad i salladen!

Det finns faktiskt många olika grönsaksfröer som man kan så nu på hösten så att dom får en bra och tidig start till våren. Har själv inte testat det men jag vet att man kan göra det med dessa fröer:
  • gräslök
  • lökfröer
  • morot
  • palsternacka
  • dill
  • persilja

Det som är viktigt att tänka på vid höstsådd är att det är luckert i jorden så det inte blir för fuktigt för då ruttnar fröet.

Om man som jag gillar att odla grönsaker så blir man lite rastlös nu på hösten/vintern när det inte finns något att göra i grönsakslanden. Allt är färdigskördat, komposten är nergrävd, bäddarna är täckta för vintern osv....men.....snart kommer frökatalogerna och då vänder det!!

Kommentarer

  1. Jag skördade också för sista gången nu i helgen. De sent sådda rädisorna var inte så stora och det mesta av pak choien (som annars såg fin ut) hade ätits upp, misstänkt av sniglar. Några sockerärtor fanns kvar, ett gäng späda purjolökar, små sent satta färskpotatisar, persilja, späd dill och lite blandade blad. Kilovis med gröna tomater. Inte helt fel om man tänker på att det faktiskt är november! Nu blir det krydd- och groddodling i fönsterbrädan inomhus, men snart är det dags för ny säsong!
    Hälsningar från fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Den perfekta höstgrönsaken som faktiskt behöver kyla för att bli röd är cikoria/raddichio! Den sår man bäst i slutet av augusti/början av september och när det blir november/december ser man hur den börjar bli röd. Ju kallare det är desto rödare och sötar i smaken blir den! Själv njuter jag fortfarande av babysallad och italienska jättepersiljan.För ett par veckor sedan träffade jag en av våra återförsäljare och hon berättade att hon brukade starta sin chiliodling redan i december så det tänkte jag prova mig på detta året ;-)

    SvaraRadera
  3. Ja, persilja har jag faktiskt också kvar i landet, har fryst in en hel del också.
    Cikoria har jag aldrig odlat, vet inte ens om jag ätit den faktiskt :-)
    Ja, chili brukar man ju börja tidigt med men jag har aldrig hört att man kan börja i december. Men då har hon dom inomhus antar jag, inte i växthus?

    SvaraRadera
  4. Liksom du blev jag väldigt sugen på höstsådd och beställde fröer från härliga Runåberg som kom ner i jorden för ca en månad sedan. Vid morgonens inspektion såg jag att grönkålen var på god väg och palsternacka, rödbetor, salladslök, machésallad och mangold har alla kommit upp en bit. Hoppas nu bara inte att de "kommit för långt" för att klara vintern. Hälsningar från Mimmi

    SvaraRadera
  5. Mimmi, risken är väl att dom har kommit upp för långt för att klara vintern. Om jag har fattat det rätt så är inte tanken att dom ska komma upp i år utan dom ska istället komma tidigare till våren. Men vi får hoppas att dom klarar sig ändå :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar