"Vi äter allt mindre kött......







....men när vi väljer kött väljer vi allt oftare svenskt och närproducerat nötkött". Detta går att läsa på sidan "Äkta vara". Som jag har skrivit om i högermenyn så har ju City Gross börjat sälja ekologiskt nötkött till samma pris som vanligt vilket jag tycker låter jättebra.



Tydligen så har svenskarna också börjat äta mer lammkött vilket ju är bra och gott! Har själv funderat på att köpa lamm ifrån ett ställe som heter Himledalens Lamm som ligger utanför Varberg. Under säsong kan man få hemkörning också. Man köper ett helt lamm och har tre olika styckningar att välja emellan. Är det någon som har testat??

Vill ni ha lamm-recept så hittar ni det här, finns jättemånga goda som man skulle vilja testa.


Bild ifrån Himledalen.

Kommentarer

  1. Får hoppas på att andra affärer också tar efter city gross. Har ju bara tillgång till ICa, pekås eller coop här. Försöker köpa eko mat men ICA är så jäkla dyra med sina eko..

    SvaraRadera
  2. Jag har just beställt ett halvt lamm från min syster som har egna och snart ska slakta. Så nu ska jag kolla in dina lammrecept. :-)

    Du undrade ju vilken sort mina solrosor var. Nu har jag hittat fröpåsen. Det är Hammenhögs som säljer dem och sortnamnet är Helianthus annuus (jag undrade ett tag om de skojade med mig ...). Det står också (Claret F1) på påsen, men jag vet inte om det har med blommorna att göra. De flesta har blivit vinröda, men några blev en eldig blandning av rött och gult.

    SvaraRadera
  3. Frejda, jag kollade upp solrosen på en del fröfirmor, Claret är sortnamnet. Dom ser ju ut att bli jättesnygga som vinröda också så jag måste komma ihåg att beställa dom tills nästa säsong. Tack för namnet!(som ju var lite kul:-)
    Vilken lyckost du är som kan köpa lamm så nära ifrån...

    SvaraRadera
  4. Ja visst är det bra att de har satt samma pris på ekologiskt kött som på deras andra kött. Lamm har jag nästan aldrig ätit faktiskt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar