Ugnstekta honungsmarinerade kycklingdelar med rostad pumpa


Har aldrig firat Halloween och än så länge är dottern såpass liten så hon inte har några önskningar om att göra det heller men att slänga in lite Halloween-tema i maten går ju att göra ändå. Använde mig idag för första gången av pumpa i maten, närmare bestämt en Butternut squash. Det enda jag gjorde var att dela pumpan i fyra delar, hälla över lite olivolja och flingsalt, in i ugnen på 200 grader i 50 min. Det blev överraskande gott! Lite söt smak och alldeles lagom mjuk konsistens. Det var inte sista gången jag använde pumpa i maten!

Till pumpan gjorde jag kyckling. Inspirerad av Niklas mat (tv-programmet) så marinerade jag kycklingdelarna i honung.
Så här gjorde jag:

Ingredienser:
1 hel kyckling
flingsalt
svartpeppar
herbes de provence
honung

Stycka kycklingen och lägg delarna i en bunke, häll över alla kryddor och blanda om. Tillsätt honungen, rätt så mycket och blanda om igen. Lägg i en ugnsform (jag la kycklingen bredvid pumpan), in i ugnen i 200 grader ca 40 min.
Resultatet blir en söt, krispig kyckling, så otroligt gott, har nog aldrig ätit en så god kyckling. Detta måste ni testa om ni inte gjort det innan!!!

Till detta serverade jag en Mango chutneysås och en enkel sallad.

Kommentarer

  1. Det där ser riktigt gott ut! Tack för tipset med pumpan!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar