Ugnstekt falukorv

Idag blev det husmanskost.....ugnstekt falukorv eller som min sambo kallar den.....sprängd falukorv. Jag är i vanliga fall inte speciellt förtjust i falukorv men tomaterna, äpplet, löken och senapen gav korven en väldigt god smak. Riktigt gott!

Ingredienser:
800 g falukorv
1 gul lök
tomater
dijonsenap
1-2 äpplen
ost
salt
peppar
orgegano

Skär skivor nästan hela vägen igenom korven. Bred senap i mellanrummen. Fyll mellanrummen med skivad tomat, ostskivor, äppleskivor och lök. Salta, peppra och strö över oregano. Lägg gärna tomat, äpple och lök runt omkring korven också, gott att äta till. Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 20-25 minuter.



Servera med potatismos.

Kommentarer

  1. Å, en gammal klassiker! Det var längesedan jag gjorde den. Kanske dags att passa på nu när man har massor med egen lök, tomater och äpplen.

    SvaraRadera
  2. Precis vad jag tänkte när jag såg den. En riktigt gammal härlig korvrätt.
    Vi hade den ofta hemma när jag var barn, på 60-talet.
    Den är ett riktigt bra sätt att tillaga falukorven på.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar