Städning av växthuset.



Pust! Idag har jag hållit på med växthuset i flera timmar. Det är bra att göra rent växthuset efter varje säsong, speciellt om man har haft mycket sjukdomar, mögel osv. Så här gör jag:
  • Först ut med alla växter, krukor och dylikt.

  • Rengöring invändigt av växthuset med medel som tar bort alger, svampsporer mm. Var nogrann, speciellt i hörnen.

  • Skölj av medlet.

  • Vänta tills allt torkat upp.

  • Upp med isoleringsplasten.

  • In med alla växter och krukor som ska vinterförvaras, tex pelargoner, fuchsior, olivträd, passionsfrukt, kryddor, fikon, dahliaknölar, vindruvan, medelhavsväxter.

Jag har en värmefläkt som står och går hela vintern och jag försöker att hålla ca 5-6 grader där inne, då överlever för det mesta alla mina växter. En liten skvätt vatten vill dom ändå ha under vintern, kanske 1 gång i månaden, inte så hela krukan blir blöt utan bara så att jorden fuktas upp lite grann.

Kommentarer

  1. Vad underbart med växthus!!! På vintern brukade mina ankor (som jag hade då) övervintra i mitt (som jag hade då).
    Massa hälsningar från fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Ja, det är härligt med växthus..önskar bara att det var lite större :-)

    SvaraRadera
  3. Åh så fint! Vill också ha växthus!

    SvaraRadera
  4. Vilket fint växthus du har! Och vilket pyssel med att sätta upp isoleringsplasten. Men jag förstår att det är smidigt för vinterförvaringen. Själv har jag en jordkällare som brukar ta hand om dahliorna.

    SvaraRadera
  5. Var kommer ditt växthus från och hur stort är det? God fortsättning och tack för trevlig läsning på din mysiga blogg!!!

    SvaraRadera
  6. Therese, mitt växthus är ifrån Willab och det är på 10 kvm. Lite för litet tycker jag nu, skulle vilja ha dubbelt så stort så man har plats för en sittplats också :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar