Ljust surdegsbröd


Ja, mitt första surdegsbröd fick bli ett bröd ifrån kokboken "Vår kokbok". Det var ju rätt så mycket jobb med brödet, det skulle jäsa 3 ggr om och det blev lite torrt och för hårt på utsidan vilket kanske berodde på att jag använde varmluften i ugnen, ska hoppa över det nästa gång. Men gott blev det iallafall, man får väl använda tänderna lite mera!! Så här gjorde jag.....
Dag 1:
1 dl rågsurdeg
1+1 dl rågmjöl
1+1 dl vatten
Dag 2:
5 dl vatten
1 msk salt
1 msk honung
5 dl dinkelsikt
8-10 dl vetemjöl
Dag 1: Ta 1 dl surdeg och häll i en bunke. Tillsätt 1 dl rågmjöl och 1 dl ljummet vatten och blanda. Täck med plastfolie men lämna en liten glipa. Låt stå i rumstemperatur ca 5 timmar. Tillsätt 1 dl rågmjöl och 1 dl ljummet vatten och låt degen stå över natten.
Dag 2: Blanda surdegen med 5 dl ljummet vatten, salt, honung och mjölet i en bunke eller köksmaskin. Arbeta degen tills den blir smidig, 7-10 min för hand eller ca 5 min med maskin. (Här tyckte jag degen blev väldigt lös och fick tillsätta mera vetemjöl, kanske den skulle vara så lös, någon som vet?). Jäs under bakduk 1 timme. Knåda degen på lätt mjölat bakbord och jäs ytterligare 1 timme. Forma degen till två bröd och lägg på en smörad plåt. Jäs 30-45 min. Skåra bröden. Grädda först 10 min i 250 grader, sänk sedan värmen till 225 grader och grädda ytterligare 30-35 min. Låt bröden svalna på galler utan bakduk.

Kommentarer