Kycklinggryta

Igår stod det Kycklinggryta på menyn. Har ju plockat en del kantareller nu under sensommaren och har än så länge inte använt så mycket men idag så....får dom gå med i grytan. Eftersom jag är lite laktosintolerant (kan man vara lite laktosintolerant?) så försöker jag att använda mig av laktosfria produkter men det här med ekologsiskt och laktosfritt verkar inte gå hand i hand. Det är inte lätt att hitta tex creme fraiche som är både och. Ekologisk och laktosfri matlagningsgrädde har jag nu hittat hos Valio men inte creme fraiche. Kanske har jag bara missat det?? Iallafall.....så här gjorde jag grytan....

Ingredienser för ca 5 portioner:
4 st stora kycklingfileér
1 gul lök
1 pkt bacon
smör
kantareller ca 200 g
tomatpuré ca 2 msk
2 dl matlagningsgrädde
1 burk creme fraiche
1½ msk kycklingfond
ca 1 msk balsamvinäger
salt och peppar
örtagårdskrydda

Gör så här:
Hacka lök och skiva bacon, fräs i smör i en stekpanna. Ta upp och lägg åt sidan. Fräs kantarellerna i smör, salta. Ta upp och lägg åt sidan. Bryn kycklingen, salta och peppra. Lägg tillbaka löken, bacon och kantarellerna. Tillsätt tomatpurén och låt fräsa någon minut. Tillsätt resten av ingredienserna och låt puttra på svag värme i ca 15 min. Servera med basmatiris.


Alla ingredienser (utan kryddorna)

Kommentarer