Kycklingfond

Igår när jag gjorde Kyckling med tomatsås så använde jag mig av en hel kyckling och av skrovet som blev över så gjorde jag en kycklingfond. Väldigt enkelt och man slipper ju alla köpefonder som innehåller både det ena och det andra. Jag valde att frysa in dom i fryspåsar så man kan använda lite åt gången.

Så här gjorde jag:
1 kycklingskrov + vingarna
1 stor morot
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
4 timjankvistar
4 persiljekvistar
½ chili
1 tsk havssalt
1 tsk svartpepparkorn
½ citron
ca 2 liter vatten

Låt koka upp och sjud under lock ca 1½-2 timmar. Om det behövs, skumma av. Sila sedan av fonden och reducera ner till önskad smak. Jag reducerade ner till ungefär hälften. Det kan bildas en liten fetthinna på ytan, den tar man bort så gott det går. Frys in i burkar eller fryspåsar.

Kommentarer