Köttfärssås





En klassiker som vi gör ofta här hemma är ju Köttfärssås och spaghetti. Finns säkert många olika sätt att göra den på. Jag brukar göra på lite olika sätt beroende på vad jag har hemma. Ibland slänger jag i en skvätt rödvin, ibland blir det soltorkade tomat. För att min dotter ska få i sig så mycket grönsaker som möjligt så brukar jag ha i rivna morötter och majs. Så här gjorde jag idag......

Ingredienser till en stor gryta:

800 g nötfärs
1 gul lök
2 st vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
½-1 dl tomatpuré
en skvätt vatten eller mjölk
1 buljongtärning eller motsvarande mängd fond
några morötter
majs
flingsalt
svartpeppar
oregano
basilika
olivolja

Gör så här:
Hacka den gula löken och en av vitlöksklyftorna. Fräs i olivolja, tillsätt färsen och bryn den ihop med löken. Salta och peppra. Tillsätt tomatpurén och låt purén få fräsa litegrann, häll i tomaterna, vattnet, fonden, torkad oregano och hackad färsk basilika (eller torkad). Pressa i den andra vitlöksklyftan. Riv morötterna fint och tillsätt ihop med en burk majskorn.

Servera ihop med spaghetti, allra helst fullkorn.

Hur gör ni eran köttfärssås???

Kommentarer