Korv stroganoff på falukorv utan e-nummer


Hittade en e-nummer fri falukorv på Ica häromdagen. Den är gjord av Familjen Olsson Kött och Chark och består av 80% kött!!!
Den såg lite annorlunda ut än andra falukorvar, skinnet var lite skrynkligt (om det nu har någon betydelse), korven var inte helt kompakt utan det var lite lufthål i.

Hur smakade den då? Ja, den smakade annorlunda än annan falukorv, den var inte lika syrlig som man är van vid vilket jag tycker är ett plus. När jag sedan gjorde Korv stroganoffen så blev det en annorlunda smak än vad vi har haft tidigare, mycket godare faktiskt! Det känns bra att man slipper e-numrena så jag tänker definitivt fortsätta köpa denna korven.
Receptet på Korv stroganoffen hittar ni här.


Kommentarer

  1. Den är visserligen utan E-nummer,men innehåller jästextrakt och andra suspekta tillsatser som tillverkarna använder för att antingen dölja smaken eller dryga ut köttet. Det står inte heler vad det är för griskkött man använt. Det då vara sk urbenat kött t ex senor, hinnor, brosk, fett mm (slaktavfall) isställer för hela köttstycken. Korv är inte direkt den bästa produkten om man vill veta avad man äter.

    SvaraRadera
  2. Att korv och falukorv inte är dom bästa produkterna som finns att äta är nog dom flesta medvetna om. Men om man nu ändå vill äta korv, tycker det är gott osv så tycker iallafall jag att det här alternativet just nu är det som är bäst (även om den innehåller jästextrakt). Iallafall om man vill handla sin korv i matvaruaffären, det går ju säkert att hitta bättre korv i charketurierna runt om i landet.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt! Skall hålla ögonen öppna efter denna falukorv när jag kommer hem igen eftersom falukorv är en stor favorit hos mig. Bra att den uppdateras lite och att det smakar bra :)

    SvaraRadera
  4. I vilken affär hittade du den? Har letat men det bästa allternativet jag sett är scans deli korv som det är 68% korv i.

    Kul att du vill vara med och tävla hos mig också :-)

    /Nina

    SvaraRadera
  5. Nina: Jag köpte korven på Ica Maxi här i Göteborg. Den borde ju finnas på alla Ica kan man tycka. Du får leta vidare :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar