Kärleksmums, chokladrutor, kokosrutor - kärt barn har många namn


Jag brukar använda mig av namnet Kärleksmums när jag gör dessa goda favoriter. Denna gången har jag hämtat receptet ifrån boken "Bergs konditori på Marstrand" av Monika Ahlberg.

På Marstrand så finns det ett väldigt berömt konditori som heter Bergs. Konditoriet där det ligger idag har funnit sedan 1930-talet och det har under åren blivit väldigt populärt, många seglare åker dit och köper sitt frukostbröd. Boken handlar om Bergs konditori, om hur det startade, om nuvarande ägarna men det står också mycket om dom olika byggnarderna på Marstrand och så självklart en massa goda recept. Har du inte varit på Marstrand så måste du absolut åka dit....

Här kommer receptet på Bergs Chokladrutor:


Ingredienser för ca 28 st stora:
200 g smör
2 dl mjölk
5 ägg
4 dl strösocker
4½ dl vetemjöl
1 msk bakpulver
½ dl kakao

Glasyr:
50 g smör
3½ dl florsocker
½ dl starkt kaffe
1 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Till garnering:
Kokosflingor

Gör så här:
Smörj och bröa en långpanna. Smält smöret och häll i mjölken. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner smörblandningen. Blanda mjöl och bakpulver. Tillsätt till smeten och sikta ner kakaon. Rör tills smeten blir slät. Häll ner smeten i långpannan. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader ca 25 min. Låt svalna. Smält smöret till glasyren. Blanda det med florsocker, kaffe, kakao och vaniljsocker till en slät smet. Bred glasyren över kakan och strö över rikligt med kokos, skär kakan i bitar.



Kommentarer

Skicka en kommentar