Kanelbullens dag!

Idag är det kanelbullens dag! Ni har väl bakat??? Jag fick bra hjälp med bullbaket av min dotter :-)

Jag gjorde dom gamla klassiska bullarna med kanel och socker, tycker dom är godast. Hur gör ni era bullar??? Här är mitt recept:
Ingredienser:
25 g jäst
75 g smör
2½ dl mjölk
1 krm salt
½ dl socker
1 tsk kardemumma (kan uteslutas)
7 dl vetemjöl
smör till fyllningen
socker till fyllningen
kanel till fyllningen
1 ägg
pärlsocker

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt. Rör ner lite av vätskan över jästen till den har löst upp sig. Tillsätt resten av vätskan. Tillsätt salt, socker och kardemumma. Häll i vetemjölet och vispa med degkrokar tills degen blivit mjuk och smidig. Jäs övertäckt i ca 30 min. Kavla ut degen till ca 20x50 cm. Bred på smör, häll över rikligt med kanel och socker. Rulla ihop degen till en korv, skär i ca ½ cm breda skivor och lägg i bullformar på en plåt. Jäs i ytterligare 30 min. Vispa ägg och pensla på bullarna + pärlsocker. In i mitten av ugnen på 200 grader i 10 min.

Ät och njut ihop med en kopp kaffe! Eller mjölk om du är barn......

Kommentarer