Hummer, hummer......hummerfond


Ja, det blir väl ett naturligt steg i ledet att göra hummerfond av hummerskalen. Sambon var ju ute och drog upp några humrar igår.....igen :-) (börjar bli bortskämd nu). Han fick med sig 3 st hem varav vi fryste in 2 st för att ha till hummersoppan vi brukar göra på nyår. En stor baddare delade vi på igår kväll (ja, det var gott!) och skalen som blev över ifrån den + skal från 3 st tidigare humrar vars skal frysts in, använde jag idag till att göra hummerfond.

Jag gjorde på ungefär samma sätt som när jag gjorde Skaldjursfonden enda missen nu är att vi inte hade något vitt vin hemma så det fick utgå.

Ingredienser:
skal ifrån 4 st humrar
smör
tomatpure´ca 1 dl
vatten
1 dl vitt vin
1 st gul lök
1 st morot
dill och persiljekvistar
lagerblad
5 st vitpepparkorn
5 st kryddpepparkorn

Gör så här:
Smält smör i en stor gryta, tillsätt skalen och låt dom fräsa en stund. Tillsätt tomatpurén och låt det fräsa några minuter, fyll på med vatten så det knappt täcker skalen. Tillsätt löken i klyftor, moroten i bitar, kryddorna, vinet. Låt koka upp och koka 20-30 min. Sila av i en annan kastrull. Ställ tillbaka på spisen och låt reducera ner kraftigt. Jag började på knappt 3 liter och reducerade ner till ca 1½ liter.




Kommentarer

  1. Vilka maffiga humrar! Kan du inte lägga upp receptet på den där hummersoppan ni äter till nyår?

    SvaraRadera
  2. Jovisst, jag använder ju som sagt hummerfonden och tillsätter bara grädde, konjak (litegrann) och om det behövs, salt och vitpeppar. Man lägger sedan hummerköttet i botten på skålen och slår över soppan. Jättegott!

    SvaraRadera
  3. Satt här med massa hummerskal o har alldrig tidigare kokat hummerfond och där fanns du! Fonden blev perfekt.Du var en "räddare i nöden". Tack!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  4. Va kul att du hittade mitt recept!

    SvaraRadera
  5. tack för tipset, det smakar gött. Modifierade lite ditt recept. Mer vin lite fiskefond, rödlök ,rotselleri och purjolök ble det också.
    Du skall ta åt dig all ära!
    Trevlig blogg

    SvaraRadera
  6. Anonym: Det är ju det som är bra med fond, man kan slänga i lite allt möjligt! Kul att du gillar bloggen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar