Hemgjord vaniljglass med hallon


Till lördagens efterrätt blev det egengjord vaniljglass. Har en liten glassmaskin hemma som jag inte använder speciellt mycket fast det blir ju väldigt mycket godare med egen glass. Till glassen tycker jag det är allra godast att servera hallon som man har värmt litegrann i micron tillsammans med lite socker.

Ingredienser till ca 1 liter:
1 vaniljstång
3 ägg
1 dl florsocker
3 dl vispgrädde

Börja med att dela äggen i gulor och vitor. Vispa vitorna till ett hårt skum, man ska kunna vända bunken upp och ner utan att det rinner ut. Vispa äggulorna ihop med florsockret i en annan bunke. Sikta helst ner florsockret för annars blir det lätt klumpar. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna och blanda det i äggsmeten. Vispa vispgrädden. Blanda vispgrädden med äggsmeten och sist i med äggvitorna. Har du en glassmaskin så lägger du smeten i den och kör i ca 30 min, sedan lägger du den i en bunke och in i frysen. Har du ingen glassmaskin så går det bra ändå, lägg smeten direkt i en bunke och frys in smeten i ca 2-3 timmar.




















Isabella blandar glassmeten.




















Glassmaskinen går för fullt.

Kommentarer

  1. Wow - vad du varit produktiv med inlägg! Vet du att varma hallon till glass brukar kallas "heisse liebe" - het kärlek. :-)

    Vi tycks göra samma glögg också. Har kört en laddning varje år och bjuder sedan in massor med vänner, släkt och bekanta på glöggfest varje år. Kul att kunna bjuda på egen glögg då. Och den är ju jättegod. :-)

    SvaraRadera
  2. Gott! Skall ta och plocka fram min glassmaskin också och göra lite glass, allt smakar ju lite bättre när man lagat det själv :)

    SvaraRadera
  3. Frejda, ja, jag borde ju veta att det heter så, jag är ju faktiskt halvtysk men det hade jag aldrig hört. Visst blir glöggen god! Glöggfest är ju en bra idé...
    Fram med glassmaskinen nu!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar