Hemgjord tomatketchup....som blev curryketchup


Hittade ett recept i tidningen Laga Lätt på hemgjord tomatketchup. Eftersom vi i den här familjen älskar tysk curryketchup så valde jag att krydda ketchupen med curry och worcestersås. Så här gjorde jag:

3 dl färdig ketchup:
5 tomater
2 msk råsocker
2 msk vinäger
½ tsk salt
2 krm svartpeppar

Gör så här:
Skär tomaterna i mindre bitar. Låt dem koka ihop med övriga ingredienser i en kastrull ca 20 min. Om du vill att den ska smaka som curryketchup så tillsätter du även 2 tsk curry och 1 msk worcestersås. Mixa till en slät sås och häll upp i rengjorda burkar, låt svalna med locket på.
Servera ihop med tex bratwurst, vita bönor i tomatsås och stekt ägg, mums!

Kommentarer

  1. Vad roligt! Jag gillar också den tyska curryketchupen - speciellt tillsammans med pommes frites! Supergott :)

    SvaraRadera
  2. Måste erkänna jag aldrig ätit curryketchup :-/ men låter ju jättegott så det måste jag prova!
    :-)

    SvaraRadera
  3. Har länge varit sugen på att testa att göra egen ketchup, curryketchup låter riktigt gott.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Va gott det här ser ut, måste jag testa. Älskar hemmagjord ketchup, gjort själv i många herrans år. Men varierar mig aldrig, varför?? Ska testa curry, brukar göra vanlig eller med svartpeppar i annars. Ett tips om den blir väldigt rinnig när man kokar bara minuten innan pudra över väldigt lite potatismjöl, tänk på att det stelnar lite mer när det blir svalt. Fungerar toppen att fylla på i vanlig gammal tomatketchupflaska. =)

    SvaraRadera
  5. Kalas!
    Hur länge håller den sig i kylen?

    SvaraRadera
  6. Jan: nu var det ett bra tag sedan jag gjorde ketchupen så jag kommer faktiskt inte ihåg hur länge den häll men det var ju iallafall några månader tror jag....

    SvaraRadera

Skicka en kommentar