Hemgjord glögg!!


För några år sedan brukade jag göra min egen glögg varje jul, nu har jag inte gjort den på några år men kände att nu är det dags igen. Den är väldigt enkel att göra, bara att blanda alla ingredienser och låta stå i minst 3 veckor.

Ingredienser:
5 l svagdricka
5 st skalade och skivade potatisar
50 g jäst
10 g hela nejlikor
10 g kardemummakärno
15 g skalad ingefära
1 st kanelstång
2.5 kg socker
250 g russin

Blanda allt i en 10-liters hink eller liknande. Rör om ordentligt och täck med plast och gör små lufthål. Låt stå i rumstemperatur minst 3 veckor gärna längre. Rör ej under tiden. Häll över i rena flaskor, akta så att inte bottensatsen följer med.

Kommentarer

  1. Ja hemmagjord glögg slår lätt dn köpta!

    SvaraRadera
  2. Javisst är det! Dessutom så vet man ju vad man har stoppat i glöggen, inga färgämnen och konserveringsmedel som det är i vissa sorter på Systemet.

    SvaraRadera
  3. Hejsan! och tack för hälsninge på min blogg :) Trevligt med en matblogg och tips på annat gott :) Jag har ett recept på glögg och skall testa detta - det sägs ju smaka godare än den köpta :) Lycka till med din och ha en bra dag :)

    SvaraRadera
  4. Åh vad gott det låter! Det måste jag prova ;-)

    SvaraRadera
  5. Vad spännande med egen glögg. Det borde man kanske testa. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. Jag har gjort samma glögg i många, många år förut. Väldigt god. Efter hand fick jag så mycket glögg kvar att jag kunde bjuda på "årgångsglögg". Den blir ju faktiskt ännu bättre med lagring. Men sedan så kände jag att jag var tvungen att göra slut på det jag gjort och så blev fallet förra året, med undantag från några småflaskor som jag fortfarande har kvar. De får gå åt vid årets glöggfest. Så nästa år blir det en ny sats.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar