Focaccia

Focaccia är ett italienskt bröd som man smaksätter med olivolja, salt och örter och som görs i långpanna. Serveras tex till soppa eller så kan man äta det som det är.

Ingredienser:
25 g jäst
3½ dl vatten
1 tsk salt
2 msk olivolja
ca 7 dl vetemjöl
olivolja till pensling
några kvistar rosmarin
havssalt





Smula jästen i en bunke, häll i ljummet vatten och blanda runt tills jästen löst sig. Tillsätt olja och salt och lite mjöl i taget. Arbeta degen en stund, den ska vara rätt klibbig. Jäs under bakduk i 40 min. Smörj en långpanna ca 20x0 cm, häll i degen och platta ut den litegrann. Jäs under bakduk ytterligare 30 min. Gör små hål med tummen i degen, droppa över olivolja. Hacka rosmarinen och strö över + havssalt. In i mitten av ugnen i 225 grader ca 15-20 min.


Man kan även välja att ha oliver på toppen eller man kan tillsätta soltorkade tomater i bitar i degen.

Kommentarer

  1. Vad gott det såg ut!!! Redan på TV:s trädgårdsfredag häromdagen lagades det focaccia så att man blev väldigt sugen. Snart måste jag baka egen!
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Focaccia måste jag verkligen prova att göra själv, det är så gott! Gillar bilden skarpt!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar