Fläskfilé i ugn

Idag hade vi besök av mina föräldrar och brorsan. Fläskfilé stod på menyn och efter att ha kikat runt lite på nätet efter nått gott recept så fastnade jag för ett recept ifrån Matplatsen.

Det blev väldigt gott, alla tyckte om det. Om man inte har barn som ska äta så kan man gott slänga i lite mera sambal olek tycker jag.

Så här gjorde jag....

Ingredienser:
3 st fläskfileér
5 dl havregrädde
2 dl creme fraiche
½ dl soja
2 tsk sambal olek
3 st pressade vitlöksklyftor
salt och peppar

Rensa fileérna och lägg i en ugnsform. Salta och peppra. Blanda ihop resten av ingredienserna och häll över köttet. In i ugnen 175 grader i ca 1 timme. Ta upp köttet och skiva, lägg sedan tillbaka i såsen. Servera med ris och en sallad.

Kommentarer

  1. mmm det där är bra gott!! havregrädde har jag aldrig testat men det verkar ju funka bra det med :) vad är det för fetthalt på den??

    trevlig kväll!!!

    /victoria
    www.matplatsen.org

    SvaraRadera
  2. Den ligger på 13%. Väljer den för att jag är laktosintolerant. Tål tex fil och yoghurt rätt bra men vispgrädde är inget kul för min mage.
    Ha det bra!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar