Skaldjursfond


Fond!


Efter lördagens lyckade kräftkok så fryste vi in skalen ifrån kräftorna och räkorna och igår tog jag fram dom igen och gjorde en skaldjursfond. Jag kunde valt att göra två olika fonder, en på kräftorna och en på räkorna men eftersom vi hade blandat skalen så valde jag att göra en fond av det hela.

Så här gjorde jag:

Ingredienser:
skal ifrån 2 kg havskräftor och 1 kg räkor
tomatpuré
1 gul lök
1 morot
några dill och persiljekvistar
lagerblad
ca 1 dl vitt vin
vatten
5 kryddpepparkorn
5 vitpepparkorn
smör
ev lite salt

Gör så här:
Fräs skalet i smör i en stor gryta. Ta i tomatpuré ca 1 dl och låt det fräsa med en stund. Lägg i alla grönsaker, kryddorna, vinet och vatten så det knappt täcker skalen. Låt koka upp. Koka i ca 20-30 min. Ställ sedan så det får svalna. Sila fonden ner i en annan kastrull. Reducera kraftigt till önskad smak. Tillsätt eventuellt lite salt. Frys in i småburkar eller liknande. Perfekt att ha till kommande soppor och man slipper alla äckliga tillsatser som finns i dom fonderna/buljongerna man köper i affären!

Kommentarer

  1. Hej. Ser ut som att det gick riktigt fint det där. Nu har du fond till flera goda soppor ;)
    Ha det bra./ Birgitta

    SvaraRadera

Skicka en kommentar