Kräftkok





Igår hade vi kompisar över för att äta lite kräftor och räkor med tillbehör. Vi åkte först ner till Fiskhamnen för att köpa färska kräftor och sedan blev det kräftkok. Så här kokar vi kräftor:






Ingredienser:
2 kg havskräftor
6 l vatten
1 öl på 33 cl
2 dl grovt salt
2 st sockerbitar
krondill

Gör så här:
Blanda vatten, öl, salt, socker och krondill i en stor kastrull och koka upp. Lägg i kräftorna. Från att vattnet kokar upp igen, koka 1½ min för små kräftor, 3 min för stora.

Det blev supergott, perfekt sälta. Idag ska jag göra en fond av räk och kräftskalen efter recept av Birgitta Höglund. Återkommer med recept och bilder på hur det blev.

Kommentarer

  1. Hej. Vad härligt med havskräftor, det var länge sen jag åt.
    Blir en god kräftsoppa av det sen, men de är lite annorlunda i smaken mot vanliga flodkräftor. Mer åt det aromatiska hållet,som räkorna.
    Ha det bra, hör gärna av dig och berätta hur fonder och soppa blev ;)
    Ha det bra./Birgitta

    SvaraRadera
  2. Javisst är det gott med havskräftor, det är ju såklart ett måste här på Västkusten. Jag blandade faktiskt räkor och kräftor i fonden, vi får se hur det blir....!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar