Franskt lantbröd






Det här brödet är perfekt att ha till Bruschetta. Jag brukar alltid se till att det finns tillgängligt i frysen om man får plötsligt "Bruschettasug" på kvällarna.





Det blir 2 st stora bröd och jag brukar skiva brödet innan jag fryser in det så det är lätt att ta ut endast dom skivorna man vill ha.

Man gör brödet under 2 dagar eftersom man först måste göra en surdeg.

Det här behöver du till surdegen:
50 g jäst
3 dl ljummet vatten
3 dl rågsikt

Till själva degen andra dagen:
surdegen +
7 dl ljummet vatten
1 msk salt
2 msk olivolja
8 dl rågsikt
14-15 dl vetemjöl
Första dagen:
Smula sönder jästen och rör ihop den med vattnet och rågsikten. Täck över bunken men lämna en liten luftglipa. Låt surdegen stå framme i rumsvärme till dagen därpå men högst 24 timmar.










Andra dagen:
Blanda surdegen med vattnet och rör om. Tillsätt salt, olja, rågsikten och sist vetemjölet. Arbeta degen ett par minuter tills den släpper bunken. Jäs sedan degen ca 30 min med en handduk över bunken.
Mjöla bakbordet och händer och knåda degen tills den är smidig. Gör 2 st bröd och lägg över på smord plåt och låt sedan brödet jäsa i ca 20 min.
Värm ugnen till 250 grader, sänk till 200 grader så fort plåten sätts in. Grädda i 45 minuter.

Kommentarer