Förvaringstips för frukt och grönsaker




Om ni som jag odlar en del grönsaker och frukter så vet ni ju att det blir en hel del över framåt hösten/vintern. Äpplen tex, hur förvarar man dom bäst. Jag försökte ett år linda in varje äpple i tidningspapper och la alla i en låda och förvarade runt 5 grader. Det gick inte, alla äpplena möglade. Om ni kollade på tv-programmet Trädgårdsfredag förra gången så fick man ett bra tips på äppelförvaring där. Han la ca 7-8 äpplen i en vanlig fryspåse, sög ut så mycket luft det bara gick och förvarade påsarna i en låda med lock på i något frostfritt utrymme. Det ska jag testa i år.


Morötter då.... har skördat en del och ätit direkt men det blir ju ganska mycket så jag brukar göra så att jag skalar och skär morötterna i lämpliga bitar, förväller dom i ca 1-2 min, låter dom torka litegrann, i en fryspåse och in i frysen. Där håller dom sig bra.


Olika kryddor, tex persilja, dill och basilika kan man frysa in direkt med stjälkar och allt i en påse sedan är det bara att skrapa fram det man behöver.



Det var ett litet axplock på vad man kan förvara över vintern, finns ju massor med mer sätt förstås. Har ni några bra knep??

Sådde ju för några veckor sedan rädisor. Nu har det faktiskt blivit en liten kula. Hoppas bara dom hinner bli större innan frosten tar dom. Det har varit kallt på nätterna här i Göteborg dom senaste dagarna.

Kommentarer

  1. Jag har också hört det där om äpplen. Kan det verkligen fungera? Spännande!
    Rotfrukter brukade jag (när jag fick överskott) förvara i lite fuktig sand i en sval mörk källare.
    Lök vill vara svalt, torrt och mörkt. Antar att en sådan där fin lökkruka i terracotta är smart att ha t ex i skafferi eller på ett torrare ställe i en källare.
    Jordärtskocka är jättesvårt att förvara. Jag odlar i hink, slänger lite isolering över när det fryser och tar in hela hinken för tining när det är dags att äta sockan.
    Majskolvar kan man frysa som de är.
    Hälsningar från fröken Dill

    SvaraRadera

Skicka en kommentar