Äpplemos och nybakt bröd....


Har ju en del äpplen på mina äppleträd och vill ju gärna använda så mycket som möjligt så idag blev det Äpplemos! Gjorde bara en sats, inget konserveringsmedel eftersom det nog går åt rätt så snabbt här hemma.

Jag tog ca 1 kg äpplen av sorten James Grieve, skalade, klyftade, tog bort kärnhus och skaft. Ner med 1 dl vatten i en kastrull och på med äppleklyftorna. Låt koka upp, sänk värmen och rör mycket. Tar ca 10-15 min att få det relativt slätt. Sedan tog jag moset och körde det i matberedaren så jag fick bort klumparna. Blanda i ca 1½ dl socker och häll över i lämplig burk, låt svalna. Gott, gott.....


Har även bakat mitt Omega 3-bröd idag. Det är så otroligt lätt att göra, bara att röra ihop och in i ugnen, perfekt för sådana som mig som inte gillar att knåda :-)

Kommentarer