Jordgubbssaft

I dessa jordgubbstider så smaskas det nog jordgubbar lite här och var tror jag. Vi har ätit massor men jag har även varit duktig och gjort både jordgubbssylt och jordgubbssaft.

Saften blev riktigt god, jag gick efter det här receptet som jag hittade i tidningen Allt om trädgård. Lite annorlunda tror jag mot de flesta andra med tanke på att saften skulle stå i några dagar innan man blandade i sockret.

Ingredienser till ca 2 flaskor saft:
2 kg jordgubbar
ca 1 liter vatten
2½ tsk citronsyra
10 dl socker

Börja med att rensa jordgubbarna och skiva dom. Koka upp vattnet och låt det svalna litegrann. Lägg i jordgubbarna och citronsyran. Mosa bären med tex en potatispress. Låt stå kallt i 2 dygn och rör runt 2 gånger varje dag.

Tillsätt sockret (här värmde jag upp saften litegrann först innan jag rörde i sockret) och rör tills det har löst sig. Häll upp i rena flaskor och förvara kallt.

Så gott blev det och en flaska har redan gått åt, nu gäller det att njuta långsamt av den andra ;-)

Kommentarer