Jordgubbssylt

Hemmagjord sylt slår ju köpesylt med hästlängder men det vet ni ju säkert redan ;-) Utav en del av jordgubbarna jag har plockat tidigare på Bärby självplock så gjorde jag häromdagen en jordgubbssylt. Väldigt enkelt och rätt så snabbt gjort också. Jag använde mig av syltsocker vilket jag tycker är väldigt smidigt, så här gjorde jag.



Ingredienser
2 liter jordgubbar
5 dl syltsocker

Rensa jordgubbarna och varva gubbarna med sockret i en kastrull. Koka upp och låt koka på mellanhög värme utan lock ca 20 min. Rör inte för mycket i sylten utan låt den vara. Skumma väl och häll upp på väl rengjorda glasburkar.

jordgubbssylt

Kommentarer

  1. Mums, fast jag stoppar bara skivor i frysen, gör kräm på vintern och stoppar skivorna i, smakar sommar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar