Basilika och parmesanostsill + fläder och limesill

inlagd sill

Sill är ju given så här till påsk. Två egengjorda sillar blir det den här påsken. En som är medelhavsinspirerad och en som är frukt- och bär inspirerad. I den ena har jag flädersaft i och till det kunde jag ju använda min egengjorda flädersaft som vi faktiskt hade kvar av. Det är även gin i vilket nog blir smaskens ;-) I den medelhavsinspirerade så är det mycket basilika i, tyvärr har inte mina egna plantor kommit så långt så jag ville använda mig av dem. Så här gjorde jag:

Basilika- och parmesanost sill
1 dl majonäs
1 dl gräddfil
1 dl riven parmesanost
1 kruka basilika
1 pressad vitlöksklyfta
1 burk 5-min sill

Blanda ihop majonäsen med gräddfilen. Riv i parmesanosten och pressa i en vitlöksklyfta. Hacka basilikan fint och blanda ihop.

Dela sillen i mindre bitar och rör ner i såsen. Häll över på en glasburk. Låt stå i ett dygn innan den serveras.

Fläder- och lime sill
1 dl ättika 12%
2 dl vatten
1 dl socker
2 msk krossade enbär
½ gul hackad lök
1 dl outspädd flädersaft
ca 3 cl gin
½ skivad purjolök
1 lime, skalet och köttet
1 burk 5-min sill

Börja med att koka ihop ättika, vatten, socker, krossade enbär och gul hackad lök. Ta av från värmen och blanda i flädersaft och gin. Låt svalna.

Skiva en halv purjolök, riv skalet av en lime och skär kötet i bitar. Dela sillen i mindre bitar. Varva sillen med purjolök, limeskal och limekött i en glasburk.

inlagd sill

Kommentarer

  1. Två sillrecept som vi absolut sparar för att testa, om inte innan så i alla fall till jul. VI är ju lite silltokiga i familjen och det är alltid spännande med nya recept!

    Hoppas du har en härlig påskhelg,
    Anki o Håkan

    SvaraRadera

Skicka en kommentar